پنداشتها

 

میانگین ضریب هوشی کشورهای مختلف

"ایرانیها خیلی با هوش هستند".

 شاید این یکی از ادعاهایی است که بسیاری از افراد جامعه به آن اعتقاد دارند و به نوعی "باور عمومی" تبدیل شده است.

در سال 2002 یک کتاب جنجالی توسط  Richard Lynn , Tatu Vanhanen انتشار یافت. این کتاب حاصل یک تحقیق گسترده در مورد نتایج تستهای IQ در کشورهای مختلف و به روشهای متنوع  بوده است. نتایج کامل این تحقیق را در اینجا می توانید مشاهده کنید.

نتایج تحقیق: متوسط ضریب هوشی کشورها

 به صورت اجمالی میانگین ضریب هوشی در برخی کشورها به شرح زیر بوده است:

هنگ کنگ 107

ژاپن 105

آلمان 102

چین 100

آمریکا 98

فرانسه 98

اسرائیل 94

ترکیه 90

برزیل 87

ایران 84

هند 81

قطر 78

غنا 71

اتیوپی 63

میانگین ضریب هوشی جهان:90

 

ضریب هوشی و درامد سرانه

ادعای دیگر این کتاب وجود رابطه مستقیم بین ضریب هوشی و درآْمد سرانه و همچنین ضریب هوشی و رشد اقتصادی است. ضریب همبستگی بین ضریب هوشی میانگین و درامد سرانه کشورها، مثبت /71 است.  در شکل زیر محور عمودی درآمد سرانه و محور افقی متوسط ضریب هوشی کشور بوده و رابطه مستقیم بین این دو را نشانی می دهد.

 

البته نویسندگان به نکته اذعان دارند که علاوه بر ضریب هوشی عواملی از قبیل میزان نزدیکی ساختار اقتصادی به سمت اقتصاد بازار و همچنین سطح منابع طبیعی نیز در کنار ضریب هوشی در تعیین سطح درآمد سرانه و رشد اقتصادی از اهمیت بالائی برخوردار است.

 اگرچه نقدهای زیادی به این تحقیق  وارد شده است اما اکثر نقدها صرفا متوجه صحت رابطه بین درامد سرانه و ضریب هوشی بوده و حتی تحقیق های دیگر نیز میزان متوسط ضریب هوشی کشورها را که در این کتاب ارائه شده با تفاوتهای ناچیز به تایید رسانده است.


+ mehdi ; ۱٢:٢٢ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ٢۱ اردیبهشت ،۱۳۸٤
    پيام هاي ديگران ()   

 

هدیه بهاری

بهار به میانه رسیده و موسم گلاب گيری شده است. گلستانهای قمصر و نياسر کاشان اين روزها زيباترين ، خاطره انگيزترين و خوشبوترين روزهای خود را سپری می کنند.

Small Minds Discuss People

Average Minds Discuss Events

Great Minds Discuss Ideas

+ mehdi ; ٩:٤۱ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ،۱۳۸٤
    پيام هاي ديگران ()   

اقتصاد و عدالت اجتماعی

دیروز اولین جلسه از سلسله سخنرانی های "اقتصاد و عدالت اجتماعی" در دانشکده برگزار شد. این جلسات به همت گروه اقتصاد شریف و با هدایت دکتر نیلی انجام میشه. تلاش دکتر نیلی حکایت از آن دارد که در وضعیت کنونی آنچه جامعه ما به آن نیاز دارد تبیین دقیق مفاهیم و سیاستهای اقتصادی است. چیزی که باعث نگرانی است عدم شفافیت و فقدان ذهنیت روشن در باب مسائل اقتصادی در کاندیداهای انتخابات است. اصرار آنها بر این انست که عرصه ریاست جمهوری نباید محل آزمون و خطای سیاستهای خلق الساعه افراد فاقد ذهینت روشن اقتصادی باشد. در آستانه انتخابات "حلقه اقتصاددانان شریف"تصمیم گرفته است از طریق ابزارهایی از قبیل برگزاری جلسات آکادمیک، صدور بیانیه و ارائه سوالات روشن در باب اقتصاد ایران از یک طرف آگاهی اجتماعی را پیرامون مباحث اقتصادی افزایش داده و از طرف دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری را ملزم به ارائه مواضع روشن در مورد مسائل اقتصادی نمایند.

 

اولین جلسه با موضوع اخلاق، عدالت و اقتصاد توسط دکتر غنی نژاد ارائه گردید. محور بحث تبیین مفهوم عدالت در اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد بود. انتقادی که از طرف سوسیالیستها به اقتصاد آزاد مطرح میشود عدم توجه به عدالت اجتماعی و اخلاقیات است. عدالت زیر مجموعه بحث اخلاق است. در اخلاق مدرن که اقتصاد آزاد بر آن بنا شده است، عدالت چیزی جز تکیه بر دو اصل "رعایت حقوق طبیعی برابر انسانها " و "مالکیت" نیست. حق حیات، حق انتخاب شیوه زندگی، آزادی بیان از جمله حقوق طبیعی انسانها هستند. از طرف دیگراصل مالکیت بر منزلت فکر، محصول، تلاش، شان و آبروی افراد تاکید می نماید.

انتقاد دیگری که سوسیالستها مطرح می کنند این است که تکیه بر رقابت و فردگرایی در اقتصاد آزاد منجر به تحت الشعاع قراردادن نوع دوستی، معنویت و همبستگی می گردد. اما پاسخ این انتقاد آنست که اگرچه در جوامع کوچک از قبیل خانواده و سازمانها "همبستگی گروهی" عامل نگهداشت است اما در جوامع بزرگ "تزریق همبستگی"  نه کارآمد است و نه ممکن. در جوامع بزرگ چیزی که ارزش است تکیه به اصل رقابت و مبنا قراردادن نظام قیمتها به منظور انتخاب و تقویت برترینهاست. رقابت عامل خلاقیت است و کارائی از آن ناشی می شود. "پراکندگی و حجم گسترده اطلاعات" در جامعه بزرگ اقتصادی، کنترل و مدیریت متمرکز آن را ناممکن می سازد و لذا در تخصیص بهینه چاره ای جز ، مبنا قراردادن مکانیسم قیمت گذاری آزاد وجود ندارد. رقابت باعث ممتاز شدن عده ای می گردد اما دلیل بر نابرابری نیست. در جوامع مدرن ارزشهای افراد در زندگی فردی و خانوادگی با ارزشهای آنها در زندگی اقتصادی متفاوت است. انسان مدرن محکوم به اسکیزوفرنی و زندگی در عوالم مختلف است. نوعدوستی در زندگی فردی دلیلی بر ضرورت ترک "اصل رقابت" در حوزه اقتصاد نمی شود.

قسمت پایانی صحبتهای ایشان تبیین جایگاه آزادی در اخلاق مدرن بود. انتخاب و قضاوت اخلاقی نیازمند آزادی است. نیکوکاری اجباری، اخلاقی نیست. اخلاق و کردار انسانی صرفا در انسانهای آزاد معنی می دهد. در جوامع بسته،  فقدان آزادی باعث مرگ مسئولیت فردی و اخلاقی و رشد فساد و ریاکاری می شود. در جامعه ما "زرنگ" کسی است که سر دیگران خوب کلاه می گذارد و این نشان می دهد که در عرصه اجتماعی ما اخلاقیات نداریم و سیاستهای تحمیلی باعث مرگ اخلاقیات شده است.

 

 

+ mehdi ; ۱٠:٥٩ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ۱٤ اردیبهشت ،۱۳۸٤
    پيام هاي ديگران ()   

 

سلام

بالاخره ما هم وبلاگدار شديم.

خیلی وقت میشه که پیش خودم دوست داشتم صاحب وبلاگ بشم. وبلاگدار بودن هم اصولا کار سختی نیست اماهمان اول  برای آدم سوالاتی  پیش میاد که نهایتا منجر میشه به اینکه نتونیم چارچوب مناسبی برای "ارزوی وبلاگدار شدن" پیدا کنیم. سوالاتی  از قبیل که "برای چی وبلاگ داشته باشم"، "مخاطب من قراره چه کسانی باشند"،"چه نوع مطالبی باید منتشر کنم؟سیاسی ؟فنی و تخصصی ؟ خاطرات ؟"، "سبکی که توش مطلب مینویسم چی باشه؟رسمی؟خودمونی؟طنز؟"، "اصلا باید معلوم باشه وبلاگ مال کی است یا نه؟".ویا به طور کلی " چی کار کنیم که مخاطب از خوندن وبلاگ خوشش بیاد. "

به نظر من وبلاگ میتونه چیزی فراتر از یک رسانه مخاطب محور باشه. وبلاگ بیش از هر چیز يک ابزار شخصی است و به خاطر همین بیش از اینکه به دنبال رضایت مخاطب باشه هدفش جلب رضایت درونی خود فرد است. فارغ از اینکه مخاطب چقدر از خوندن وبلاگ لذت میبره. وبلاگ انعکاس دغدغه های فردی است. کسی نمیتونه خاطرات دغدغه ها و واقعیتهای زندگیش رو به خاطر مخاطب تحریف کنه. یه دفرچه خاطره و یادداشته که در معرض دید  همه هست.

 به زبان MBA ها این وبلاگ Segmentی خاص از Market ٍ وبلاگ خوان را Target نکرده!! با وجود همه اینها امیدوارم در اینجا مطالب جالبی پیدا کنید.

 

+ mehdi ; ٧:۳٤ ‎ب.ظ ; دوشنبه ۱٢ اردیبهشت ،۱۳۸٤
    پيام هاي ديگران ()